مفہوم
سائنس اور اسلام کا گہرا تعلق ہے۔ اسلام نہ صرف سائنس کو بہت زیادہ اہمیت دیتا ہے بلکہ مثبت طور پر سائنس کے حصول کی حوصلہ افزائی کرتا ہے۔ درحقیقت اسلام سائنس کو انسانی بقا کے لیے ایک لازمی شرط سمجھتا ہے۔
اسلام نے اپنے آغاز سے ہی سائنسی علم کے حصول کی ترغیب دی، پیغمبر محمد ﷺ نے اس بات پر زور دیا کہ مادی دنیا کو صرف سائنسی تحقیقات کے ذریعے سمجھا جا سکتا ہے۔ انہوں نے اصرار کیا کہ اسلامی ثقافت علم پر مبنی ثقافت ہے۔ انہوں نے وسیع عبادت پر سائنس کو اہمیت دی اور اعلان کیا: ’ایک گھنٹہ فطرت کا مطالعہ ایک سال کی نماز سے بہتر ہے‘ ۔ یہی وجہ ہے کہ انہوں نے مسلمانوں کو ہدایت کی کہ ’سائنسدان کی باتیں سنیں اور دوسروں کو سائنس کے اسباق سے آگاہ کریں‘ اور ’علم کی تلاش میں چین تک بھی جائیں‘ ۔
قرآن اور سائنس
قرآن، جو اللہ کا کلام ہے سائنسی علم پر بہت زیادہ زور دیتا ہے۔ محمد ﷺ پر نازل ہونے والا پہلا قرآنی لفظ ”اقراء“ یعنی پڑھو ہے۔ اس سے مراد، پڑھنے کی دوسری شکلوں کے ساتھ، ’خدا کی نشانیاں‘ یا فطرت کا منظم مطالعہ کرنا ہے۔ یہ مسلمانوں کے عقیدے کا بنیادی اصول ہے کہ مادی دنیا خدا کی نشانیوں سے بھری ہوئی ہے۔ اور ان علامات کو عقلی اور معروضی تحقیقات کے ذریعے ہی سمجھا جا سکتا ہے۔
قرآن کا تقریباً ایک تہائی حصہ سائنسی علم کی تعریف، معروضی تحقیقات اور مادی دنیا کے سنجیدہ مطالعہ کے لیے وقف ہے۔ ”ہر چیز کا علم حاصل کرو“ ، قرآن اپنے پڑھنے والوں کو نصیحت کرتا ہے۔ اور دعا کرو کہ اللہ میرے علم میں اضافہ کرے۔ قرآن کی کثرت سے نقل کی جانے والی آیات میں سے ایک یہ ہے : ”یہ کتاب اللہ زبردست حکمت والے کی طرف سے نازل ہوئی ہے۔ بے شک آسمانوں اور زمین میں ایمان والوں کے لیے نشانیاں ہیں۔ اور (نیز) تمہارے پیدا کرنے میں اور جانوروں کے پھیلانے میں یقین والوں کے لیے نشانیاں ہیں۔ اور رات اور دن کے بدل کر آنے میں اور اس میں جو اللہ نے آسمان سے رزق نازل کیا پھر اس کے ذریعے سے زمین کو اس کے مر جانے کے بعد زندہ کیا اور ہواؤں کے بدل کر لانے میں عقل مندوں کے لیے نشانیاں ہیں۔ “ ( 45 : 3۔ 5 ) ۔ا
بتدائی مسلم تاریخ اور سا ئنس
اس لیے سائنس اور اسلام قدرتی ساتھی ہیں، اور ہونا بھی چاہیے۔ یہ مذہبی جذبہ تھا جس نے آٹھویں سے پندرہویں صدی کے کلاسیکی دور میں مسلم تہذیب میں سائنس کو آگے بڑھایا۔ یہ سائنس کی کوتاہی ہے جس نے عصری مسلم دنیا کو غربت اور پسماندگی میں دھکیل دیا ہے۔ اسلام کی نشاۃ ثانیہ اور اس کے نتیجے میں ایک جدید اسلامی ثقافت کے ظہور کے لیے مسلم معاشروں میں سائنسی جذبے کی شدید ضرورت ہے۔
ہم ابتدائی مسلم تاریخ میں اسلام اور سائنس کے درمیان قریبی تعلق کا واضح مظاہرہ دیکھ سکتے ہیں۔ سائنسی علم کی ابتدائی تحریک مذہبی تقاضوں پر مبنی تھی۔ روزانہ کی نماز کے لیے درست وقت اور مسلم دنیا میں کہیں سے بھی مکہ کی سمت کا تعین کرنے کی ضرورت، رمضان کے مہینے کے روزے کے آغاز کے لیے صحیح تاریخ کا تعین اور قمری اسلامی کیلنڈر کے تقاضوں (جس کے لیے نئے چاند کو واضح طور پر دیکھنا ضروری تھا۔ ) نے آسمانی میکانکس، نظری اور ماحولیاتی طبیعیات، اور کروی مثلثیات میں شدید دلچسپی پیدا کی۔ وراثت کے مسلم قوانین الجبرا کی ترقی کا باعث بنے۔ مکہ کی سالانہ زیارت یعنی حج کی مذہبی ضرورت نے جغرافیہ، نقشہ سازی اور جہاز رانی کے آلات میں شدید دلچسپی پیدا کی اسلام نے سیکھنے اور تحقیقات پر جو خصوصی زور دیا ہے، اور اس کوشش میں مدد کرنے کے لیے مسلم ریاستوں نے اپنے اوپر جو عظیم ذمہ داری اٹھائی ہے، اس کے پیش نظر مسلمانوں کے لیے قدیم علم میں مہارت حاصل کرنا فطری تھا۔ طاقت کے سرپرستوں کے اکسانے پر، مترجمین کی ٹیموں نے محبت سے یونانی فکر اور سیکھنے کا عربی میں ترجمہ کیا۔ لیکن مسلمان یونانی علم کو غلامی سے نقل کرنے پر راضی نہیں تھے۔ انہوں نے اپنی تعلیمات کو ضم کرنے کی کوشش کی اور اپنے اصولوں کو اپنے مسائل پر لاگو کیا، نئے اصول اور طریقے دریافت کیے ۔ الکندی، الفارابی، ابن سینا، ابن طفیل اور ابن رشد جیسے علماء نے یونانی فلسفے کو تفصیلی تنقیدی چھان بین کا نشانہ بنایا۔
تجرباتی مطالعہ
اس کے ساتھ ساتھ فطرت کے تجرباتی مطالعہ پر بھی سنجیدگی سے توجہ دی گئی۔ تجرباتی سائنس، جیسا کہ ہم اسے آج سمجھتے ہیں، مسلم تہذیب میں شروع ہوئی۔ ”سائنسی طریقہ کار“ جابر ابن حیان جیسے سائنسدانوں کے کام سے تیار ہوا جنہوں نے آٹھویں صدی کے آخر میں کیمسٹری کی بنیاد رکھی اور ابن الہیثم جنہوں نے دسویں صدی میں آپٹکس یعنی بصارت کو ایک تجرباتی سائنس کے طور پر قائم کیا۔ فلکیات سے لے کر حیوانیات تک، مطالعہ کا شاید ہی کوئی ایسا شعبہ تھا جس میں مسلمان سائنسدانوں نے بھرپور طریقے سے کام نہ کیا ہو یا اس میں کوئی اصل حصہ نہ ڈالا ہو۔
اس سائنسی ادارے کی نوعیت اور وسعت کو چار اداروں سے واضح کیا جا سکتا ہے جنہیں ’اسلام کے سنہرے دور‘ کا خاصہ تصور کیا جاتا ہے : سائنسی لائبریریاں، یونیورسٹیاں، ہسپتال اور سائنسی مشاہدے کے آلات (خاص طور پر، فلکیاتی آلات جیسے کہ آسمانی گلوب، فلکیات۔ سنڈیلز اور رصد گاہیں ) ۔
سب سے مشہور لائبریری ’ہاؤس آف وزڈم‘ تھی، جسے عباسی خلیفہ المامون نے بغداد میں قائم کیا تھا، جس نے پوری اسلامی سلطنت میں سائنسی علم کو پھیلانے میں فیصلہ کن کردار ادا کیا۔ اسپین میں قرطبہ کے خلیفہ حکم دوم کی لائبریری میں 400,000 جلدوں کا ذخیرہ تھا۔ اسی طرح کی لائبریریاں قاہرہ اور دمشق سے لے کر سمرقند اور بخارا تک موجود تھیں۔ دنیا کی پہلی یونیورسٹی 970 میں قاہرہ کی مسجد الازہر میں قائم کی گئی تھی جو جامعہ الازہر کہلاتی ہے۔ اس کے بعد فیز اور ٹمبکٹو جیسے شہروں میں دیگر یونیورسٹیوں کی میزبانی کی گئی۔