مفہو م
پیغمبر اسلام نے اپنی قوم سے محبت ، مہربانی اور ہمدردی کی تعلیم دی ، اور ان سب میں سب سے زیادہ محبت کرنے والے ، مہربان اور رحم دل کے طور پر دیکھے گئے ۔ قرآن میں ان کے مہربان اور نرم رویے کا ذکر ان الفاظ میں کیا گیا ہے: “اے اللہ کے رسول! یہ اللہ کی بڑی رحمت ہے کہ آپ ان کے ساتھ نرم اور مہربان رہیں ، کیونکہ اگر آپ سخت اور پتھر دل ہوتے تو وہ سب آپ سے الگ ہو جاتے ۔ ” ( القرآن 3:159).
محمد عربی کا دور
محمد بن عبد اللہ بن عبد المطلب خدا کے آخری رسول اور پیغمبر ہیں ۔ 570 میں مکہ میں پیدا ہوئے ، ان کی ابتدائی زندگی کا بیشتر حصہ ایک تاجر کے طور پر گزرا ۔ 40 سال کی عمر میں انہیں اللہ کی طرف سے وحی نازل ہوئی جو قرآن کی بنیاد اور اسلام کی بنیاد بنیں ۔ 630 تک اس نے عرب کے بیشتر حصے کو ایک ہی مذہب کے تحت متحد کر لیا تھا قرآن ، جو اسلام کا مرکزی مذہبی متن ہے ، محمد مصطفیٰ پر خدا کی طرف سے نازل کیا گیا تھا ، اور یہ کہ محمد کو اسلام کی بحالی کے لیے بھیجا گیا تھا ، جسے مسلمان آدم ، ابراہیم ، موسی ، عیسی اور دیگر نبیوں کا غیر متزلزل اصل ایک خدا پرست عقیدہ مانتے ہیں ۔
قرآن کے ساتھ حضرت محمد نے جو مذہبی ، سماجی اور سیاسی اصول قائم کیے وہ اسلام اور مسلم دنیا کی بنیاد بنے اسلام میں بھلائی کرنا اور صحیح عقیدہ رکھنا ساتھ ساتھ چلتے ہیں ۔ درحقیقت ، عمل میں بھلائی کرنا دل میں صحیح یقین رکھنے کا ثبوت ہے ۔ یہی وجہ ہے کہ قرآن پاک اکثر سچے مسلمانوں کو “وہ لوگ جو ایمان لاتے ہیں اور نیک اعمال کرتے ہیں” کے طور پر بیان کرتا ہے ۔ قرآن اور پیغمبر دونوں نے مسلمانوں کو بتایا ہے کہ ان میں سب سے بہتر وہ شخص ہے جو دوسرے لوگوں کے ساتھ بہترین سلوک کرے ۔ جو لوگ اپنے مال اللہ کی راہ میں خرچ کرتے ہیں اور اپنے خرچوں پر زور نہیں دیتے اور نقصان پہنچاتے ہیں تو ان کا اجر ان کے رب کے پاس محفوظ ہے ۔ ان کے پاس خوف اور غم کی کوئی وجہ نہیں ہے ۔
ٖغریبو ں کے ساتھ رحما نہ سلو ک
یہ نوٹ کرنا ضروری ہے کہ مہربان لفظ بولنا اور لوگوں کی غلطیوں کو معاف کرنا خیرات کے بعد تکلیف سے بہتر ہے ۔ انسانیت کو درپیش سب سے بڑے اور خطرناک مسائل میں سے ایک غربت ، بھوک اور فاقہ کشی ہے ۔ اس احساس سے زیادہ خوفناک کچھ نہیں ہے کہ جب ہم یہاں اپنی خوشگوار زندگی گزار رہے ہیں ، ہمارے لاکھوں ساتھی انسان بھوک میں رہتے ہیں اور بھوک کا سامنا کرتے ہیں ۔ آج دنیا کی آبادی کی اکثریت غربت میں زندگی گزار رہی ہے ۔ یہ واضح ہے کہ آج ہم نے جو عالمی نظام قائم کیا ہے وہ غیر منصفانہ اور غیر انسانی ہے ۔ پیغمبر اسلام نے جو بڑی اصلاحات کیں ان میں سے ایک غریبوں کے حقوق اور سلوک تھا ۔ اسلام کی آمد سے پہلے ، کافر عرب غریبوں کو نظر انداز کرتے تھے ، وہ انہیں حقیر سمجھتے تھے ، اور ان کی کم پرواہ کر سکتے تھے ۔ غریب لوگ بنیادی طور پر معاشرے کا ایک معمولی حصہ تھے جس سے کوئی فرق نہیں پڑتا تھا ۔ تاہم ، نبی کریم کے بعد سب کچھ بدل گیا ، مسلمان اب غریبوں کی دیکھ بھال کرنے پر معمور تھے ، اور انہیں غریبوں کی مدد کے لیے اپنی دولت سے خرچ کرنے کا حکم دیا گیا (اے پیغمبر! میرے بندوں میں سے جو ایمان رکھتے ہیں ان سے کہہ دو کہ نماز قائم رکھیں اور جو کچھ ہم نے انہیں عطا کیا ہے اس میں سے اس دن کے آنے سے پہلے کہ نہ کوئی سودا ہو اور نہ کوئی آپس میں دوستی ہو اور اس دن کے آنے سے پہلے وہ خرچ کر دیں جو ہم نے ان کو دیا ہے (14:31) آپ کو اس وقت تک نیکی حاصل نہیں ہوگی جب تک کہ آپ اپنی پسند کی چیزوں میں سے خرچ نہ کریں(اللہ کی راہ میں) . اللہ جانتا ہے جو کچھ تم خرچ کرتے ہو ۔ (3:92)
البخا ری میں روایت
اس روایت کا بنیادی مطلب یہ تھا کہ مسلمان اپنی دولت سے غریبوں کو خیرات دینے میں خرچ کریں ۔ خرچ کرنے اور خیرات کرنے کی نبی کی یہ تعلیم ایک بہت ہی عام پیغام تھا جو وہ اکثر دیتے تھے جیسا کہ ہم ایک اور روایت میں پڑھتے ہیں: حضرت ہریتھا بن وہاب سے روایت ہے ۔ میں نے رسول اللہ کو یہ کہتے سنا: اے لوگو! عطیہ کرو ایسے وقت میں جب تم پر ایسا وقت آئے گا جب کوئی شخص اپنے خیرات کے مقصد کے ساتھ گھومے گا اور اسے قبول کرنے والا کوئی نہ پائے گا ، اور کوئی (جس سے اسے لینے کی درخواست کی جائے گی) کہے گا ، “اگر تم اسے کل لائے ہوتے تو اسے لے جاتے ، لیکن آج مجھے اس کی ضرورت نہیں ہے ۔” [صحیح البخاری] جلد 2 ، کتاب 24 ، نمبر 492 ۔
اس وقت کے غریب لوگوں کو مکمل طور پر نظر انداز کیا جاتا تھا ، خاص طور پر معاشرے کے اشرافیہ ، معاشرے کے اعلی درجے کے لوگ ، بہت امیر ، غریب لوگوں کی بالکل پرواہ نہیں کرتے تھے ، اور وہ ان کو حقیر سمجھتے تھے ۔ اس سلسلے میں پیغمبر اسلام نے کیا فرمایا ؟ نبی کریم نے خاص طور پر امیر لوگوں کو خیرات کرنے کا حکم دیا اور اگر وہ ایسا نہیں کرتے تو انہیں بہت سخت انتباہ دیا: ابوہریرہ بیان کرتے ہیں: رسول اللہ نے فرمایا: جس شخص کو اللہ نے دولت بخشی اور وہ اپنے مال میں سے زکاۃ نہ ادا کرے تو قیامت کے دن اس کا مال گنجے سر والے زہریلے نر سانپ کی مانند کر دیا جائے گا جس کی آنکھوں پر دو سیاہ دھبے ہوں گے ۔ سانپ اس کی گردن کو گھیرے گا اور اس کے گالوں کو کاٹے گا اور کہے گا ، ‘میں تمہاری دولت ہوں ، میں تمہارا خزانہ ہوں ۔’ [صحیح البخاری] جلد 2 ، کتاب 24 ، نمبر 486 ۔ اس کا مطلب یہ ہے کہ مذکورہ بالا آیت امیر لوگوں کے لیے ایک انتباہ تھی کہ غریبوں کی دیکھ بھال نہ کرنے اور خیرات کرنے کے نتائج ۔
اس طرح کوئی بھی دیکھ سکتا ہے کہ اسلام غریبوں کی مدد اور دیکھ بھال کو بہت زیادہ اہمیت دیتا ہے ۔ یہ تعلیم لوگوں کی دیکھ بھال کرنے اور غریبوں کی دیکھ بھال کرنے کے لیے ایک بڑی ترغیب اور تحریک ہے ۔ بے شک پیغمبر اسلام نے کتنی بڑی اصلاح کی ہے! اب اگر دنیا بھر میں ہم سب غریب لوگوں کے حوالے سے ان تعلیمات پر عمل کر سکیں تو یہ بہت بہتر جگہ ہوگی! اللہ ہم سب کو صحیح راستے پر لے آئے آمین